"ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ" (400 μ.Χ-439 μ.Χ.): ΤΟ ΑΝΤΙΒΑΡΒΑΡΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΠΟΥ ΕΛΛΗΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη

  • Τά προηγηθέντα
Ἡ συνθήκη εἰρήνης τοῦ 382 με τούς Γότθους ἐπέτρεπε τήν ἐγκατά­σταση καί αὐτονομία τους στίς ἀκατοίκητες περιοχές Δα­κί­ας καί Θρά­κης, ἀπαλλαγή ἀπό φορολογία καί μισθοφορική στρα­τολό­γη­­σή τους ὡς “foederati” (φοιδεράτοι), ὑπό τίς διατα­γές δικῶν τους ἀξιω­ματι­κῶν. Δημιουργοῦσε ἕνα βαρβαρικό παρακρά­τος μέσα στήν αὐτοκρατορική ἐπικράτεια! Τό γερμανι­κό στοιχεῖο ὑπερίσχυσε ἐπικίνδυνα στόν αὐτο­κρα­­τορικό στρα­τό καί σταδιακά σέ σημαντικές διοι­κητικές θέσεις.
Τό μῖσος τῶν κατοίκων κατά τῶν Γό­τ­θων φάνηκε όταν ὁ λαός τῆς Θεσσαλονίκης ἐκδήλωσε «τά ἀντιγερμανικά του αἰσθήματα» [«Ἱστορία τοῦ Ἑλλη­­­νι­­κοῦ Ἔθνους» Τόμος Ζ’ σελ. 87 (Ἐκδοτική Ἀθηνῶν).], κα­τα­­­κρεουργώντας τόν Γότθο Βουδέριχο καί ἀξιωματι­κούς του. Γεγονός πού οδήγησε τόν Θεοδόσιο Α' στήν σφαγή τῶν στασιαστῶν στόν Ἱππόδρομο Θεσσαλονίκης, χωρίς κάν νά περιμένη τήν ἔγκριση ἀποφά­σεως ἀπό τήν Σύγκλη­το. Πράγμα πού ἐξόργισε τόν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀμβρόσιο πού τοῦ ἀνήγ­­γειλε τόν ἀφορισμό του.
Τό 395 οἱ Βησιγότθοι φοιδεράτοι, ὑπό τήν ἡγεσία τοῦ ἀρεια­νι­στή Γότθου Ἀλαρί­χου, ἐξεγέρθηκαν κατά τῆς Αὐτοκρατο­ρίας καί ἄρχι­σαν νά λεηλατοῦν τήν Θράκη. καί τήν νότιο Ἑλλάδα...
 
  • Ἡ ἑλληνοκεντρική ἀντιβαρβαρική παράταξη
Τό ἔτος 400, νέος Ὕπαρχος Ἀνατολῆς ἀνέλαβε ὁ Αὐρηλιανός, ὁ ὁποῖος, κατά τόν Τηλέμαχο Λουγγῆ: «κέρδισε τήν ὑποστήριξη ὄχι μόνο τῶν ἐθνικῶν φιλοσο­φι­κῶν κύκλων, ἀλλά καί τῆς ὀρθόδοξης ἀρι­στοκρατίας καί γενικά ὅλων ὅσων ὁραματίζονταν τήν ἀντικατά­στα­ση τῶν ἄξεστων βαρ­βά­ρων καί τῶν “καινῶν ἀνθρώπων” τοῦ Εὐ­τροπίου μέ ὅτι καλύ­τε­ρο εἶχε δημιουργήσει ἡ μακραίωνη ἑλληνο­ρω­μαϊκή παράδοση» [«Ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους», Τόμος Ζ’ σελ. 98]
Ὅπως γράφει ὁ Α. Α. Vasiliev: «Ὁ ἐγχώριος ἑλληνο-ρωμαϊκός πληθυσμός παρακολουθοῦσε τήν ἀνάπτυξη τῶν Γερμανῶν μέ ἀνη­συ­χία καί ἐνίσχυσε μία ἀντίγερμανική κίνηση…» [«Ἱστορία τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας», Τόμος πρῶτος, σελ. 120].
Ὁ Αὐρηλιανός κέρδισε καί τήν ὑποστήριξη τῆς συζύγου τοῦ Αὐτοκράτορος Ἀρκα­δίου, Εὐδοξίας, καθώς καί τοῦ Σατουρνίνου, τοῦ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Ἰωάννου Χρυσοστόμου, τοῦ Ἀστερίου, τοῦ ποιητοῦ Θεοτίμου, τῶν φιλοσόφων Πυλαιμένους καί Τρω­­ίλου κ.ἄ.
Ἡ ἀντιβαρβαρική αὐτή παράταξη ἔλαβε τό χαρακτηριστικό ὄνο­­μα “Πανελλήνιον”. Εἶναι σαφές ἀπό τήν ὀνομασία καί μόνον, ὅτι ἐπρόκειτο γιά ἀφύπνιση τοῦ ἑλληνικοῦ στοι­χεί­ου τῆς Κωνστα­ντι­­νουπόλεως. Ἡ Emilienne Demoudeot γράφει χαρακτηριστικά:
«Τό ἔτος 400 ἔμελλε νά ἀνακύψη μία ἀντιζηλία ὀξύτερη ἀπό τήν ἁπλή ἀναμέτρηση δύο φιλοδοξιῶν πού εἶχε φέρει ἀντιμέ­τω­πο τόν Στιλίχωνα μέ τόν Ρουφίνο καί κατόπιν μέ τόν Εὐτρόπιο. Στό ἑξῆς, τά δύο συστήματα θά συγκρουσθοῦν μέ σφοδρό­τη­τα πού θά παροξύνει ἡ ἀφύπνιση τοῦ ἑλληνικοῦ στοιχείου, ἀπό αἰ­ώ­νες ἀπό­ναρκωμενου στά πλαίσια τῆς ρωμαϊκῆς οἰκου­με­νης. Οἱ Ρωμαῖοι της Ἀνατολῆς, ὑπό τήν ἀπειλή ὅλο καί πιό πο­λυ­­­ά­ριθμων βαρβάρων, εἶχαν ἤδη ἀποκτήσει ἔντονη συνείδηση τῶν ἰδιαί­τερων τούς συμφερόντων. Φοβούμενοι ἐπί πλέον τίς ἡγε­­μο­­νι­κές τάσεις τῆς σημαντικά διαφοροποιημένης Δύσεως, ἄρχι­σαν νά θυμοῦνται ὅτι δέν εἶναι Λατίνοι, ἀλλά Ἕλληνες, ἀρ­κε­τά πλούσιοι καί ἀρκετά ἰσχυροί ὥστε νά εἶναι αὐ­τά­ρκεις» [«De l'unite a la division de l'Empire romain»].
 
 

Ὁ Πατριάρχης Ἰωάννης ὁ Χρυ­σό­στο­μος

  • "Ρωμαλέα ἐνέργεια τοῦ ἀναγεν­νω­­μέ­νου Ἑλλη­νισμοῦ"
Θεωρητικός ἐκφραστής τοῦ “Πανελληνίου” τῆς Κωνσταντι­νου­­πό­λεως ὑπῆρξε ὁ Κυρηναῖος φιλόσοφος καί μετέπειτα Ἐπίσκο­πος Πτολεμαϊδος Συνέσιος μέ τό ἔργο τοῦ «Περί βασιλείας», στό ὁποῖο -μεταξύ ἄλλων- εἰσηγήθηκε δημιουργία ἐθνικοῦ στρα­­τοῦ μέ στρατολόγηση τῶν πολιτῶν καί τήν ἀπαλλαγή ἀπό τά βα­ρ­βα­­­ρικά μισθοφορικά.
Πράγματι, τό κίνημα πλαι­σίω­σαν Ἕλληνες δια­νοούμενοι, φιλόσοφοι, ρήτορες καί ποιητές ὅπως ὁ Πυλαιμέ­νης, ὁ Πρόκλος, ὁ Θεότιμος, ὁ Τρωϊλος καί κατά τόν Διο­νύσιο Ζα­κυ­θη­νό ἀπετέλεσε «ρωμαλέαν ἐνέργειαν τοῦ ἀναγεν­νω­­μέ­νου Ἑλλη­νισμοῦ». [«Βυζαντινή Ἱστορία 324 - 1071» σελ. 54].
Γράφει ἡ καθηγήτρια Αἰκατερίνη Χριστο­φι­λο­πού­λου, πώς τό κίνημα αὐτό: «συνείγειρεν ἐξέχοντας τῆς ἐπο­χῆς πολιτι­κούς καί ἐκκλησια­στι­κούς ἡγέτας, πιστούς της ἑλληνι­κῆς πνευ­μα­τικῆς καί πο­λιτικῆς πα­ραδόσεως, πεποιθότας εἰς τήν ὑπε­­ροχήν τοῦ Ἑλληνι­σμοῦ ἔναντι τοῦ εἰσβαλόντος πανταχοῦ βαρ­βα­­­ρικοῦ στοι­χείου. Οὔ­­τως ἐδημιουργήθη ἀντιγερμανικόν κόμ­μα…» [«Βυζαντινή Ἱστορία», Α’ σελ. 185].
Ὅπως περιγράφει ὁ Vasiliev: «Ἡ μερίδα αὐτή ἀντιπροσώπευε τήν ἐθνικιστική καί θρησκευ­τι­κή ἰδεολογία, ἡ ὁποία ἦταν ἀντίθετη πρός τήν συνεχῶς αὐξα­νό­με­νη ἐπιρροή τῶν ξένων καί τῶν βαρβά­ρων» [«Ἱστορία τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας», Τόμος πρῶτος, σελ. 126].
Στίς 3 Αὐγούστου τοῦ 400, ἡ Εὐδοξία ἀνακηρύχθηκε Αὐγού­στα καί ὁ Αὐρηλιανός μπόρεσε νά ἐφαρμόση τό φιλόδοξο πρό­γραμ­­μά του τοποθετώντας στίς ἐπίκαιρες διοικητικές θέσεις ἐμπί­στους του καί ἐξασφαλίζοντας ἔτσι τόν πλήρη ἔλεγχο τῆς κρατι­κῆς μηχανῆς. Ἔτσι, κατά τόν Κ. Ἄμαντο «πρῶτος συνετέλεσεν εἰς τήν ἀφύπνισιν τοῦ ἑλληνικοῦ αἰσθήματος». [«Ἱστορία τοῦ Βυζαντινοῦ Κράτους», Τόμος πρῶτος, σελ. 76].
Κυριάρχη πλέον ἡ παράταξη τοῦ “Πανελληνίου” στήν Κων­στα­ντινούπολη, ἐστράφη ἐναντίον τῶν βαρβάρων καί κυρίως κατά τοῦ Γότθου Γαϊνᾶ, ὁ ὁποῖος κατηγορήθηκε γιά ἐσχάτη προδοσία.
 
 
Συνέσιος ὁ Κυρηναίος: ὁ θεωρητικός ἐκφραστής τοῦ “Πανελληνίου”
  • Ἡ ἀντιγοτθική ἐξέγερση τῆς Κωνσταντινουπόλεως
Ὁ Γαϊνᾶς τότε συμμάχησε μέ τόν ἐξεγερθέντα ὁμόφυλό του Τρι­­βιγίλδοστα Θυάτειρα καί ἀπό κοινοῦ βάδισαν κατά τῆς Κων­στα­ντι­νουπό­λε­ως.
Ὁ ἄβουλος Ἀρκάδιος, ἀποδέχθηκε τίς ἀξιώσεις τοῦ Γαϊνᾶ νά τόν διορίση “στρατηλάτη ἑκατέρας δυνάμεως”, νά εἰσέλθουν τά βα­­ρ­βα­ρικά στρατεύματα στήν Πόλη καί νά ἐξορισθοῦν οἱ Αὐρη­λια­νός, Σατουρνίνος καί Ἰωάννης. Κατόπιν αὐτῶν, εἰσῆλθαν στήν Κωνσταντινούπολη περί τά 35.000 βαρβαρικά στρατεύματα.
Ὁ λαός τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἐξέφραζε ἀνοικτά τήν δυ­σα­­­ρε­σκειά του «κατά τῶν ἀλλοφύλων καί αἱρετικῶν Γότθων» [«Ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους», Τόμος Ζ’ σελ. 99], ἡ ὁποία κορυφώθηκε μέ τήν ἀπαίτηση τῶν Γοτθικῶν κατοχικῶν δυ­νά­μεων νά τούς παραχωρηθῆ Ἐκκλησία γιά τήν τέλεση ἀρειανι­κῆς λειτουργίας, γεγονός στό ὁποῖο ἀντιτάχθηκε μέ πεῖσμα ὁ Πατριά­ρχης Κωνσταντινουπόλεως Ἰωάννης ὁ Χρυσόστο­μος.
Ἡ ἑλληνική ἀντίδραση δέν θά ἀργοῦσε νά ἐκδηλωθῆ. Μέ ἀ­φο­­ρμή τήν μετάβαση τοῦ Γαϊνᾶ μέ μικρή δύναμη, στόν ναό τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου στό Ἕβδομον, ὁ πληθυσμός τῆς Πόλεως ἐπιτέθηκε κατά τῶν Γότθων, οἱ ὁποῖοι τράπηκαν σέ φυγή καί κατέφυγαν στόν ναό τῆς Ἁγίας Σοφίας.
Ὅταν ὁ Γαϊνᾶς ἔμαθε τά γεγονότα καί προσπάθησε νά ἐπι­στρέ­ψη στήν Κωνταντινούπολη, δέχθηκε καταιγισμό βε­λῶν, ἐνῶ ὁ Ἀρκάδιος -ὑπό τήν πίεση τοῦ λαοῦ- ὑποχρεώθηκε νά τόν ἐπι­κη­ρύ­ξη «δημόσιο πολέμιο».
Ὁπλισμένοι πολίτες ἀπέκρουσαν σέ ὅλη τήν Θράκη τά στίφη τῶν βαρβάρων, ἐνῶ στήν Κωνσταντινούπολη σφαγιάσθηκαν περί­που 7000 Γότθοι.
  • Πλήρης ἐπικράτηση τῆς ἐλληνικῆς παρατάξεως
Οἱ ἐξόριστοι ἡγέτες τοῦ “Πανελληνίου” Αὐρηλιανός, Σατου­ρνί­­­νος καί Ἰωάννης ἐπέστρεψαν θριαμβευτικά καί ἀνέλαβαν διοι­κητικές θέσεις, ἐνῶ ὁ ἐξελληνισμένος γότθος στρατηγός τῆς Ἀ­να­­­το­λῆς Φλά­βιος Φράβιδας ἐκπαίδευσε καί στρατολόγησε πο­λί­τες, ἐπι­τέ­θη­κε κατά τοῦ Γαϊνᾶ καί ἐξολόθρευσε τόν στόλο του. Τελικά ὁ Γαϊνᾶς διέφυγε στόν Δούναβη, ὅπου τόν σκότωσε ὁ βασιλέας τῶν Οὕννων Οὔλδης καί ἀπέστειλε τήν κεφαλή του στόν Ἀρκάδιο.
Πανίσχυρη πλέον ἡ ἀντιβαρβαρική παράταξη, ξεκίνησε πρό­γραμ­μα ἀναδιοργανώσεως τοῦ Στρατοῦ μέ στρατολόγηση πολι­τῶν, πρᾶγμα πού στηρίχθηκε καί ἀπό τόν Ἀνθέμιο, πού τό 405 δια­δέχθηκε τόν Αὐρηλιανό ὡς Ὕπαρχος Ἀνατολῆς.
Τά γεγονότα ὑπῆρξαν καταλυτικά γιά τήν ἀφύπνιση τῆς ἐθνι­κῆς συνειδή­σεως, τήν αὐτοσυνειδησία τοῦ ἀνατολικοῦ τμήμα­τος τῆς Αὐτοκρατορίας καί τήν ὁριστική ὁδό τοῦ ἐξελληνισμοῦ της.
Τόν Ἀρκάδιο διαδέχθηκε στόν θρόνο ὁ Θεο­δό­­σιος Β’ καί στά χρόνια της βασιλείας του, τεράστια συμβο­λῆ στόν ἐξελληνισμό καί στήν ἀνα­γέν­νηση τῆς ἑλληνικῆς διανοή­σεως εἶχε ἡ Ἀθηναία Αὐτοκράτειρα Ἀθη­­ναΐ­δα - Εὐ­δοκία χάρις στήν οποία ἀναδιο­ργανώ­θη­κε τό Πανδιδα­κτή­ρι­ον. καθιστώντας τήν Κωνσταντινούπολη πνευματικό κέν­τρο τοῦ Ἑλληνισμοῦ (27-2-425). 
 
 
Ἡ Ἑλληνίδα Αὐτοκράτειρα Ἀθηναΐς - Εὐδοκία
 
Παράλληλα, ὁ Κῦρος ὁ Πανοπολίτης, Ἕλ­ληνας «ἄνθρωπος τῶν γραμμάτων καί ποιητής, ἡ ἑλληνικότατη κου­λτούρα τοῦ ὁποίου τόν εἶχε φέρει ἐδῶ καί πολύ καιρό κοντά στήν ἡγεμο­νί­δα» [Charles Diehl «Ἱστορία τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας», Τόμος Ε’ σελ. 706], θέσπιζε τό 439 γιά πρώτη φορά τό «ἑλληνιστί διατίθεσθαι»...
 
 
Ἀπεικόνηση τοῦ Πανδιδακτηρίου Κωνσταντινουπόλεως
 
Ἡ Αὐτοκρατορία τοῦ Μέσου Ἑλληνισμοῦ παγιωνόταν...
 
 
Διαβάστε περισσότερα στο βιβλίο του Μάνου Ν. Χατζηδάκη "ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ 324-1081: Από τον Μέγα Κωνσταντίνο έως την άνοδο των Κομνηνών (Εκδόσεις ΠΕΛΑΣΓΟΣ, Χαρ.Τρικούπη 14 Αθήνα. Τηλ. 2106440021)