Η "ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ" ΕΛΛΑΣ: ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ (ΑΠΟ ΤΟΝ 4ο ΕΩΣ ΤΟΝ 13ο ΑΙΩΝΑ)
τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη
Τόν 4ο αἰώνα, τό νότιο τμῆμα τῆς Χερσονήσου ἦταν ξεκάθαρα ἑλληνικό. Στό βόρειο τμῆμα ὑπῆρχε ἐπίσης ἔντονη ἑλληνική παρουσία, μαζί μέ ἑλληνογενή φύλα Θρακῶν, Δακῶν καί Μυσῶν, καθώς καί δυτικά παρουσία Ἰλλυριῶν. Γράφει πιό ἀναλυτικά ὁ καθηγητής Σπῦρος Βρυώνης: «Ὁ πυρήνας τοῦ ἑλληνόφωνου στοιχείου ἀποτελοῦνταν ἀπό τούς κατοίκους τῶν ἐπαρχιῶν Νήσων, Ἀχαΐας, Θεσσαλίας, Παλαιᾶς Ἠπείρου, Μακεδονίας Πρώτης, ἀπό μέρους τῶν κατοίκων τῆς Νέας Ἠπείρου, τῆς Δευτέρας Μακεδονίας, τῆς Ροδόπης, τῆς Εὐρώπης, τῆς Θράκης, τοῦ Αἰμιμόντου καί τῆς Μικρᾶς Σκυθίας… Ἀκόμη καί σέ λατινόφωνες περιφέρειες ὅπως ἡ Ἄνω Μυσία, ἡ παρουσία τῶν ἑλληνοφώνων τεκμαίρεται ἀπό ἐπιγραφές καί χαράγματα. Ἡ Χερσόνησος δηλαδή νοτίως τῆς ὀροσειρᾶς Αἷμου ἦταν μία ἐκτεταμένη περιοχή, ὅπου ἐπικρατοῦσε τό ἑλληνόφωνο στοιχεῖο καί ἡ ἑλληνική γλῶσσα στή διοίκηση, στό ἐμπόριο, στή θρησκεία, στήν παιδεία καί στά γράμματα». («Ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους», Τόμος Ζ’ σελ. 426).
Οἱ ἐπιδρομές Ἀβαροσλαύων κατά τόν 6ο αἰώνα διευκόλυναν τήν σλαυϊκή διείσδυσι στό βόρειο σύνορο πού ἦταν ὁ ποταμός Δούναβης.
Στήν Ἄνω - Κάτω Μοισία, Δαλματία καί Ἴστρια δημιουργούνται σταδιακά τά κράτη τῆς Σερβίας (825), Κροατίας καί Βουλγαρίας (Ἀσπαρούχ 681). Μεταξύ 7ου καί 13ου αἰῶνος, στίς περιοχές αὐτές πλειοψήφισαν οἱ βουλγαροσλαυικοί πληθυσμοί ἐνῶ οἱ Ἕλληνες περιορίσθηκαν σέ νησίδες στήν ὕπαιθρο μέ παρουσία καί σέ ἀστικά κέντρα (Σερδική, Σωζόπολις, Δεβελτό) καί τίς δαλματικές ἀκτές. Ἡ ἀπώλεια τῶν περιοχῶν βόρεια τῆς Μακεδονίας καί Θράκης ἐνίσχυσε πληθυσμιακά τήν ἑλληνικότητα τῆς ἐπικρατείας. Μέ τήν ἀνάκτησι τῆς ἀνατολικῆς Βουλγαρίας (971), τήν κατάλυσι τοῦ βουλγαρικοῦ κράτους (1018), τήν ὑποταγή τῆς Σερβίας καί τήν ὑποτέλεια τῆς Κροατίας (1019) ἡ κυριαρχία στήν Χερσόνησο τοῦ Αἵμου ἐπανῆλθε πρόσκαιρα. Στά νέα Θέματα Δαλματίας, Βουλγαρίας, Σερβίας καί Παριστρίου ὅμως, κυριαρχούσαν πιά σερβοβουλγαρικοί πληθυσμοί μέ συνεχεῖς ἐξεγέρσεις (1040 - 1042 Σέρβοι καί Βούλγαροι & 1072 - 1073 Βούλγαροι).
Ἡ Θράκη, Μακεδονία & Ἤπειρος βρέθηκαν ὑπό συνεχόμενη ἀπειλή. Γιά τήν ὑπεράσπισί τους, ἱδρύονται τά Θέματα Θράκης (679), Μακεδονίας (789), Δυρραχίου (842) καί Νικοπόλεως (899). Ἡ ἀπειλή προέρχεται κυρίως ἀπό τούς Βουλγάρους τοῦ Τελερίγου (760 - 775), τοῦ Κρούμμου (812 - 814), τοῦ Συμεών (894, 914 - 923) καί τοῦ Σαμουήλ (989). Τό ἴδιο συνέβη καί μέ κάποιες ἀραβικές ἐπιδρομές (717, 904). Κύριος στόχος συχνά εἶναι ἡ Θεσσαλονίκη, τό Δυρράχιο καί ἡ ἴδια ἡ Κωνσταντινούπολις. Ὅλες οἱ ἐπιδρομές εἶχαν τόν χαρακτήρα λεηλασίας καί καμμία δέν διήρκεσε. Τό 688 ὅλες οἱ σλαυϊκές ἑστίες (σκλαβηνίες) Μακεδονίας καί Θράκης ἐξουδετερώθηκαν. Ἡ δέ μετοικεσία συριακοῦ καί ἀρμενικοῦ πληθυσμοῦ στήν Θράκη (752) δέν ὑπῆρξε ἱκανή νά ἐπιφέρη ἐθνοτική ἀλλοίωσι στόν πληθυσμό της πού «κατοικοῦσαν ἀνέκαθεν ἑλληνογενεῖς, ἑλληνόφωνοι καί ἑλληνοπαίδευτοι κάτοικοι» [National Geographic «Οἱ Πατρίδες τοῦ Ἑλληνισμοῦ, Κωνσταντινούπολη», Τόμος 1, σελ. 12.].
Ἡ Θεσσαλία, ἡ Στερεά καί ἡ Πελοπόννησος ὑφίστανται ἐπίσης ἀπειλές. Ἱδρύονται τά Θέματα Ἑλλάδος (680) καί Πελοποννήσου (812).
Οἱ “σκλαβηνίες” ἀποτελοῦν αὐτόνομες νησίδες Σλαύων πού δέν ἀναμιγνύονται μέ τόν ἑλληνικό πληθυσμό. Στόν ἑλλαδικό χῶρο ἦσαν οἱ ἑξῆς: Μία παρά τόν Στρυμόνα (Στρυμονίται), μία ἐπί τοῦ ποταμοῦ Ρυγχίνου (Ρυγχίνοι), δύο μεταξύ Θεσσαλονίκης καί Βεροίας (Σαγουδᾶται καί Δραγουδίται), μία παρά τόν ποταμό Νέστο (Σμολεάνοι), μία στήν Θεσσαλία (Βελεγεζίται) καί δύο στήν Πελοπόννησο (Μελίγγοι καί Ἐζερίται).] Συχνά ὅμως γίνονται ἀπειλητικές καί διεξάγονται ἐπιχειρήσεις προστασίας τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ (658, 783, 805 - 806, 922) καθώς καί πρόγραμμα ἐνισχύσεως τῆς δυτικῆς Πελοποννήσου ἀπό Ἕλληνες τῆς Κάτω Ιταλίας καί Μικρᾶς Ἀσίας (810 - 811). Τελικά οἱ Σλαῦοι τοῦ Ἑλλαδικοῦ χώρου εἴτε ἐξαλείφονται εἴτε ἀφομοιώνονται ἀπό τόν κυρίαρχο ἑλληνικό πληθυσμό.
Ὁ Ἑλλαδικός χῶρος ὑφίσταται τίς ληστρικές ἐπιδρομές Σαρακηνῶν στίς ἀκτές τῆς Πελοποννήσου (880 - 881), τήν Δημητριάδα καί τήν Ἀττική (901 - 902) καί τίς εἰσβολές τῶν Βουλγάρων τοῦ Συμεών (918) καί τοῦ Σαμουήλ (986, 997) σέ Θεσσαλία, Στερεά καί Πελοπόννησο. Ὅμως ὅλες εἶναι περιστασιακές καί τελικά ἀποκρούονται καί συντρίβονται (π.χ. μάχη Σπερχειοῦ).
Στό Αἰγαῖο καί τό Ἰόνιο ἡ Αὐτοκρατορία διεξάγει ναυτικούς ἀγῶνες κατά τῶν Σαρακηνῶν πειρατῶν (859, 862, 872, 879). Ἱδρύονται τά Θέματα Κιβυραιωτῶν (732), Κρήτης (767), Αἰγαίου Πελάγους (843), Σάμου καί Κεφαλληνίας (899). Ἀνακτᾶται ἡ Κύπρος καί ἀπελευθερώνεται ἡ Κρήτη μετά ἀπό περίπου 133 χρόνια ἀραβικῆς κατοχῆς (828 - 961). Ὅπως γράφει ἡ Αἰκ. Χριστοφιλοπούλου, ἀπό τόν 7ο ἕως τόν 13ο αἰώνα, τό «νότιον τμῆμα» τῆς Χερσονήσου τοῦ Αἴμου διατήρησε «ἀμιγῆ ἑλληνικόν χαρακτήρα». [«Βυζαντινή Ἱστορία», Α’ σελ. 103.]
Παράλληλα ἀπό τόν 9ο αἰώνα ὁ Ἑλλαδικός χῶρος ἀναβαθμίζεται: Ἡ Ἀθήνα, ἡ Πάτρα καί ἡ Θήβα προάγονται σέ Μητροπόλεις. Τό ἴδιο καί ἡ Λέσβος. Ἡ Αἴγινα, ἡ Λῆμνος ἡ Λευκάδα καί ἡ Κέρκυρα γίνονται ἀρχιεπισκοπές καί πλῆθος ἑλληνικῶν μονῶν ἱδρύονται. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Κρήτης ἀναπλάθεται. Ὅσο ἡ Αὐτοκρατορία περιορίζεται στίς νότιες εὐρωπαϊκές ἐπαρχίες πού κυριαρχεῖ τό ἑλληνικό στοιχεῖο, τόσο ἡ κυρίως Ἑλλάς ἀναπτύσσεται καί πάλι. Τό Ναύπλιο, ἡ Κόρινθος, ἡ Θήβα, ἡ Πάτρα, ἡ Χαλκίδα ἀκμάζουν ἐμπορικά.
Ὅπως ἐπεξηγεῖ ὁ Charles Diehl: «Στή Μικρά Ἀσία, στήν Κωνσταντινούπολη, στή Θράκη καί στήν περιοχή τοῦ Αἰγαίου ὑπῆρχε ἕνας ἰσχυρός καί ὁμοιογενής πυρήνας ἑλληνικῆς καταγωγῆς καί πολιτισμοῦ». [«Ἱστορία τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας», Τόμος Β’ σελ. 174).
Ἔτσι, ὅπως ἀποσαφηνίζει ὁ Sylvain Gouguenheim «Ἡ βυζαντινή αὐτοκρατορία ἦταν σαφῶς -παρά τήν πολυεθνική της διάσταση- μία ἑλληνική αὐτοκρατορία, ἐνῶ καί οἱ γείτονές της τήν θεωροῦσαν ἔτσι» [«Ἡ Δόξα τῶν Ἑλλήνων» σελ. 73).
Υ.Γ. Σε επόμενο άρθρο θα αναλυθούν οι εξελίξεις μεταξύ 13ου και 15ου αιώνος (κάθοδος Αρβανιτών κ.λπ.).
Διαβάστε περισσότερα στο βιβλίο του Μάνου Ν. Χατζηδάκη "ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ 324-1081: Από τον Μέγα Κωνσταντίνο έως την άνοδο των Κομνηνών (Εκδόσεις ΠΕΛΑΣΓΟΣ, Χαρ.Τρικούπη 14 Αθήνα. Τηλ. 2106440021)