Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη

Τό ἔτος 529 μ.Χ. ὁ Ἰουστινιανός, μέ εἰδική διάταξη ἀπαγόρευσε τήν διδασκαλία μαθημάτων ἀπό “ἐθνικούς” διδα­σκά­­­λους. Αὐτό φωτο­γρά­φιζε κυρίως τήν Ἀκαδημία τῶν Ἀθηνῶν. Ὅπως γράφει ὁ χρο­νο­γράφος Ἰωάννης Μαλάλας: «…ἔπεμψεν εἰς Ἀθή­­νας, κελεύσας μη­δένα διδάσκειν φιλοσοφίαν, μήτε νόμιμα ἐξη­γεῖσθαι». Δηλαδή, κατά τόν Μίλτωνα Ἀνάστο «ἀπαγόρευε τή διδασκαλία τοῦ δικαίου καί τῆς φι­λοσοφίας στήν Ἀθήνα». [«Ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους», Τόμος Ζ’, σελ. 337].
 
 

ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & ΓΡΑΦΗ

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη
 
Ἀπό τόν 7ο αἰώνα -πού ἡ ἑλληνική καθιερώνεται ὡς ἡ ἐπίση­μη γλῶσσα τοῦ Κράτους- διαμορφώνεται ἡ πρώ­ϊ­μη μεσαιωνική ἑλληνική, ἀποτέλεσμα κυρίως τῆς πνευ­ματικῆς ἀ­ναγεννήσεως κατά τόν 9ο καί 10ο αἰώνα. Πρό­κει­ται γιά ἄμεση ἐξέ­λι­ξη τῆς ἑλληνιστικῆς κοινῆς. Περισσότερο κοντά στήν ἑλλη­νι­­στι­κή κοινή βρίσκεται ἡ γλῶσσα τῆς Ἐκκλησίας.
 
 

ΑΚΡΙΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΤΑ ΔΗΜΩΔΗ ΕΠΗ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη

Ὁ Κύκλος τῶν Ἀκριτικῶν Τραγουδιῶν ἀπο­τε­λεῖ­ται ἀπό τά πρῶτα γνωστά δημοτικά τραγούδια πού ἀνα­φέ­ρονται στά κα­τορθώματα τῶν ἀκριτῶν τῶν ἀνατολικῶν συ­νό­ρων στούς πο­λέ­μους κα­τά τῶν Ἀράβων ἀπό τόν 7ο μέχρι τόν 11ο αἰ­ώ­να, τῶν, κατά τόν Charles Diehl «πραγματικῶν Κλεφτῶν τοῦ μεσαίωνα» («Ἱστορία τῆς Βυ­ζα­ντι­νῆς Αὐ­τοκρατορίας», Τόμος Δ’ σελ. 645).
 
 

"ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ" (400 μ.Χ-439 μ.Χ.): ΤΟ ΑΝΤΙΒΑΡΒΑΡΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΠΟΥ ΕΛΛΗΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη

  • Τά προηγηθέντα
Ἡ συνθήκη εἰρήνης τοῦ 382 με τούς Γότθους ἐπέτρεπε τήν ἐγκατά­σταση καί αὐτονομία τους στίς ἀκατοίκητες περιοχές Δα­κί­ας καί Θρά­κης, ἀπαλλαγή ἀπό φορολογία καί μισθοφορική στρα­τολό­γη­­σή τους ὡς “foederati” (φοιδεράτοι), ὑπό τίς διατα­γές δικῶν τους ἀξιω­ματι­κῶν. Δημιουργοῦσε ἕνα βαρβαρικό παρακρά­τος μέσα στήν αὐτοκρατορική ἐπικράτεια! Τό γερμανι­κό στοιχεῖο ὑπερίσχυσε ἐπικίνδυνα στόν αὐτο­κρα­­τορικό στρα­τό καί σταδιακά σέ σημαντικές διοι­κητικές θέσεις.
Τό μῖσος τῶν κατοίκων κατά τῶν Γό­τ­θων φάνηκε όταν ὁ λαός τῆς Θεσσαλονίκης ἐκδήλωσε «τά ἀντιγερμανικά του αἰσθήματα» [«Ἱστορία τοῦ Ἑλλη­­­νι­­κοῦ Ἔθνους» Τόμος Ζ’ σελ. 87 (Ἐκδοτική Ἀθηνῶν).], κα­τα­­­κρεουργώντας τόν Γότθο Βουδέριχο καί ἀξιωματι­κούς του. Γεγονός πού οδήγησε τόν Θεοδόσιο Α' στήν σφαγή τῶν στασιαστῶν στόν Ἱππόδρομο Θεσσαλονίκης, χωρίς κάν νά περιμένη τήν ἔγκριση ἀποφά­σεως ἀπό τήν Σύγκλη­το. Πράγμα πού ἐξόργισε τόν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀμβρόσιο πού τοῦ ἀνήγ­­γειλε τόν ἀφορισμό του.
Τό 395 οἱ Βησιγότθοι φοιδεράτοι, ὑπό τήν ἡγεσία τοῦ ἀρεια­νι­στή Γότθου Ἀλαρί­χου, ἐξεγέρθηκαν κατά τῆς Αὐτοκρατο­ρίας καί ἄρχι­σαν νά λεηλατοῦν τήν Θράκη. καί τήν νότιο Ἑλλάδα...
 

ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ & ΜΕΣΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟ "ΒΥΖΑΝΤΙΟ" (ΡΩΜΑΝΙΑ)

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη

Καθ' ὄλη τήν διάρκεια τῆς Αὐτοκρατορίας (4ος-15ος αιώνας), ὁ ἀναλφαβητισμός ἦταν πολύ περιορισμένος. Ὅπως γράφει ὁ Robert Browning «Ἡ γνώση ἀνά­γνω­­σης καί γραφῆς πρέπει νά ἦταν πλατιά διαδεδομένη σέ σύγ­κρι­ση μέ τή δυτική Εὐρώπη καί δέν περιοριζόταν στούς κληρικούς ἤ πρα­γματικά στούς ἄντρες. Τά κορίτσια ὄχι σπάνια φοιτοῦσαν στό σχο­λεῖο». [«Ἡ Βυζαντινή Αὐτοκρατορία» σελ. 109].