ΛΟΥΚΑΣ ΠΑΤΡΑΣ (11.1.1921-13.1.2022) ΜΙΑ ΣΕΜΝΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ

IN MEMORIAM[1]

υπό Χρήστου Π. Μπαλόγλου

«Ὅταν δ’ ἔλθη τὸ πεπρωμένον τέλος, οὐ μετά λήθης ἄτιμοι κεῖνται, ἀλλά μετά μνήμης τὸν ἀεὶ χρόνον ὑμνούμενοι θάλλουσι».

Ξ ε ν ο φ ώ ν τ ο ς, Απομνημονεύματα Β΄ Ι 3.

Την 13ην Ιανουαρίου 2022 έληξε το θαύμα της ζωής για τον Λουκά Πάτρα. Έζησε ο Λουκάς Πάτρας πέραν του αιώνος (101 έτη) και άσκησε την ελευθερία του για τόσον μόνον χρόνο. Πέρα από τα όρια του βιωμένου αυτού χρόνου υπάρχει απλώς –και αναφέρομαι για ύπαρξη επίγεια– στην μνήμη των συγγενών, φίλων και των γνωρίμων του, μαθητών και συναδέλφων του, αλλά και με την παρουσία του έργου του, διατηρημένου στην επιστημονική συγκρό­τηση όσων εμαθήτευσαν πλησίον του, και θησαυρισμένου στα πολυπληθή δημοσιεύματά του, αγαθά διανθρώπινης αξίας και λειτουργίας, υπαρκτά σε χρόνο εκτεταμένο πολύ πέραν από τον χρόνο της ζωής των συγγραφέων τους.

Διαβάστε Περισσότερα

ΙΩΑΝΝΗΣ Α’ ΤΣΙΜΙΣΚΗΣ: Ο ΛΑΜΠΡΟΣ ΣΤΡΑΤΗΛΑΤΗΣ

 τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη, Προέδρου Δ.Σ τοῦ ΕΠΟΚ

Ἡ καταγωγή καί ἡ μορφή του

Πατέρας τοῦ Ἰωάννου Τσιμισκῆ ἦταν ὁ Θεόφιλος Κουρκούας πού γεννήθηκε στήν Δόκια (Εὐδοκιάδα) τοῦ Πόντου ἡ ὁποία ἱδρύθηκε ἀπό κατοίκους τῶν Ποντιακῶν Κο­μά­νων ἐπί Αὐ­τοκράτορος Ἡρακλείου καί ἔλαβε τό ὄνομά της ἀπό τήν ἀδε­λφή του, Εὐ­δοκία. (Σήμερα ἀποκαλεῖται Τοκάτ). Ἡ οἰκογέ­νει­α Κουρκούα ἦταν ἀρμενικῆς καταγωγῆς. Ἀλλά μετά τήν με­­­­τοίκισί της στόν Πόντο ἐξελληνίσθηκε ἀπό τό κυρία­ρχο ἑλλη­νι­κό στοιχεῖο τῆς περιοχῆς. Ὁ πρῶ­τος γνωστός πρόγονος εἶναι ὁ “δομέστικος τῶν Ἰκανάτων” πού συνωμότησε κατά τοῦ Αὐτοκράτορος Βασι­λείου Α’. Θεῖος τοῦ Τσιμι­σκῆ (ἀδελφός τοῦ πατρός του) ἦταν ὁ θρυλικός στρατηγός Ἰω­­άν­­­νης Κουρ­κού­­ας πού ἔδρασε ἐπί Ρωμανοῦ Α’ Λεκα­πηνοῦ. Ἡ μητέρα του κατα­γό­ταν ἀπό τόν οἶκο τῶν Φωκάδων, ἦταν δηλαδή ἑλληνικῆς κα­τα­γω­γῆς, ἀδελ­φή τοῦ Νικηφόρου Φωκᾶ, πού ἦταν θεῖος του.

Γιά τό προσωνύμιο «Τσιμισκῆς» ὑπάρχουν διά­φορες ἐκδοχές.[1] Ἡ πιό ἀληθοφανής εἶναι ὅτι γεν­νή­θηκε στήν κωμό­πολι ΤσίμισκαΚίμισκα τοῦ Πόντου.[2] Γι’ αὐτό καί οἱ Πό­ντι­οι τόν ἀποκα­λοῦ­σαν καί «Κιμισκῆ». Ὁ Λέ­ων ὁ Διάκονος ἀναφέρει ὅτι «τό πρόσωπό του ἦταν λευ­­κό καί ἐκφραστικό, μέ μαλ­λιά ξανθά πού ἀραίωναν ψη­λά στό μέ­τω­­πο. Τά μάτια του ἦταν ἀνδρο­πρε­πῆ καί χαρωπά, ἡ μύτη του δια­­γρα­­φό­ταν λεπτή καί συμ­με­­τρι­κή. Τό γένι του ἦταν κοκ­κινωπό… Ὡς πρός τό ἀνάστημα ἦταν κοντός ἄν καί εἶχε εὐρύ στέ­ρνο καί πλάτες…». Συνεπῶς φαίνεται πώς τά ἑλληνικά χαρακτηριστικά του, ὑπερ­τε­­ροῦσαν τῶν ἀρμενικῶν.

Ἐν κατακλείδι, ὁ Ἰωάννης Τσιμισκῆς ἦταν: ξελ­ληνι­σμέ­νος Ἀρ­­­­μένιος ἀπό πατρός καί Ἕλληνας ἀπό μητρός.

Ἀπεικόνησις τοῦ Ἰωάννου Α’ Τσιμισκῆ ἐφίππου (httpwww.hellenicaworld.comByzantiumPersongr)

Διαβάστε Περισσότερα

27 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 537: ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη, Προέδρου Δ.Σ τοῦ ΕΠΟΚ

Τό 330 ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ξεκίνησε τήν οἰκοδόμησι ἑνός ναοῦ τῆς Ἁγίας του Θεοῦ Σοφίας. Τά ἐγκαίνια ἐκείνου τοῦ πρώτου Να­οῦ, ἔγιναν τό 360 ἐπί Κωνσταντίου Β’. Ὁ πρῶτος αὐτός ναός κα­­τα­στρά­­φηκε τό 404 καί ἐπί Θεοδοσίου Β’ ἀνηγέρθη ὁ δεύτερος να­ός τῆς Ἁγίας Σοφίας τό ἔτος 415. Εἶναι αὐτός πού κατα­στρά­φη­κε κατά τήν Στάσι τοῦ “Νίκα”.

Ἀμέσως μετά τήν καταστολή τῆς ἐξεγέρσεως ὁ Ἰουστινιανός ἀποφάσισε νά κτίση ἕναν περίλαμπρο καί μεγαλειώδη νέο Ναό τῆς Ἁγίας του Θεοῦ Σοφίας, πού ὅμοιό του δέν εἶχε ξαναδεῖ ὁ κό­σμος. Τό ἔργο αὐτό ἀνέθεσε σέ δύο μεγάλους Ἕλληνες ἀρχιτέ­κτο­νες: Τόν Ἀνθέμιο ἀπό τίς Τράλλεις καί τόν Ἰσίδωρο ἀπό τήν Μίλητο.

Ἡ Μεγάλη Ἐκκλησιά ἄρχισε νά κτίζεται στίς 23 Φεβρουαρίου τοῦ 532 καί ἐγκαινιάσθηκε ἐπισήμως στίς 27 Δεκεμβρίου τοῦ 537. Δηλαδή ἀνοικοδομήθηκε σέ 5 χρόνια, 11 μῆνες καί 10 ἡμέρες. Δύο σει­σμοί προκάλεσαν ζημιές τό 553 καί τό 557 καί μετά τίς ἐπι­σκευές, ξαναεγκαινιάσθηκε στίς 25 Δεκεμβρίου τοῦ 563.

Διαβάστε Περισσότερα

Η ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΑΝΤΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ 13ης ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1967: ΣΚΟΠΟΙ, ΚΡΙΤΙΚΗ & ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη, Προέδρου Δ.Σ τοῦ ΕΠΟΚ

Συμπληρώθηκαν 55 χρόνια ἀπό τήν Βασιλική Ἀντεπανάσταση τῆς 13ης Δεκεμβρίου 1967. Μία ἀποτυχημένη ἐνέργεια πού στοίχισε τελικά τόν θρόνο στόν τότε Βασιλέα Κωνσταντῖνο. Ποιοί ὅμως ἦταν οἱ πραγματικοί σκοποί της; Ἐστράφη πράγματι κατά τῆς... "χούντας" ὅπως ὁ ἴδιος λέει; Γιατί ἀπέτυχε καί ποιά συμπεράσματα ἐξάγονται ἀπό αὐτήν;   

“Σχέδιο Ἐνεργείας” & Σκοποί τοῦ Βασιλέως

 Τόν Ἰούλιο τοῦ 1967 ὁ Ἀρχηγός τοῦ Στρατιωτικοῦ Οἴκου τοῦ Βασιλέως Κων/νος Δόβας μετέφερε στόν Δ/τή τοῦ Γ’ Σ.Σ. Γ. Περίδη τήν ἐντολή τοῦ Βασιλέως νά συνταχθῆ “Σχέδιον Ἐνεργείας” γιά τήν Ἀντεπανάστασή του. Ὁ Γ. Περίδης ἀνέθεσε στήν σύνταξή του στόν Ἐπιτε­λάρχη τοῦ Ὀρ. Βιδάλη. Ὁ τελευταῖος, ὅταν τό ὁλοκλήρωσε τό παρέ­δωσε στόν Περίδη ὁ ὁποῖος τό συμπλήρωσε. Ἀντίγραφο τοῦ Σχεδίου παρεδόθη στόν Ἀντιστράτηγο Δόβα ὁ ὁποῖος τό παρέ­δωσε στόν Βασιλέα γιά τήν τελική ἔγκριση τήν ὁποία καί ἔδω­σε ὁ Κωνσταντῖνος! Τό “Σχέδιον Ἐνεργείας” τῆς 13ης Δεκεμβρίου 1967, κα­τεσχέθη τελικά ἀπό τό προσωπικό ἀρχεῖο τοῦ Γ. Περίδη τήν ὥρα πού συνελήφθη ἀπό τόν Ταγματάρχη Νικ. Πετάνη μετά τήν κατάρρευση τοῦ βασιλικοῦ πραξικοπήματος. Πρόκειται γιά χειρόγραφό τοῦ Ὀρ. Βιδάλη 49 σελίδων μέ διορθώσεις τοῦ Γ. Περίδη πού συνετάχθη βάσει τῶν κατευ­θυντηρίων γραμμῶν τοῦ στρατηγοῦ Κ. Δόβα. Οἱ πρῶτες 9 σελίδες ἀφοροῦν τούς πολιτικούς σκοπούς πού ἐπεδίωκε ὁ Βασιλεύς μέ τό πραξικόπημα τῆς 13ης Δεκεμ­βρίου. 

Παραθέτουμε τά κρίσιμα σημεία του:

Διαβάστε Περισσότερα

ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ Β’ ΦΩΚΑΣ: Ο ΩΧΡΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΩΝ ΣΑΡΑΚΗΝΩΝ

τοῦ Μάνου Ν. Χατζηδάκη, Προέδρου Δ.Σ τοῦ ΕΠΟΚ 

Ἡ ἑλληνική καταγωγή του

οἶκος τῶν Φωκάδων εἶχε καταγωγή του ἀπό τήν Καππ­α­δο­­κία ἡ ὁποία ἦταν καθολικά ἐξελληνισμένη ἤδη ἀπό τόν 1ο μ.Χ. αἰώνα.[1] Ὁ πρῶτος γνωστός πρόγονος τοῦ οἴκου εἶναι κά­­ποι­ος ἀνώτερος ἀξιωματικός Φωκᾶς[2], πα­τέρας τοῦ ἐνδόξου στρα­τη­γοῦ Νικηφόρου Φωκᾶ τοῦ Πα­λαι­οῦ, παπποῦ τοῦ Αὐτοκρά­το­ρος. Τό ὄνομα “Φωκᾶς” ἔχει καθαρά ἑλληνική προέλευσι. Ἀπαντᾶται μάλιστα συχνά ὡς ἐπίθετο καί στήν νεώτερη Ἑλλάδα, κυρίως σέ οἰ­κο­γένειες τῆς Κεφαλληνίας καί τῆς Μάνης.

Ὁ Μιχαήλ Ἀττα­λειά­της ἰσχυρίζεται προέλευσι ἀπό τόν οἶκο τῶν Φα­βί­ων, πού ἀνῆγαν τήν καταγωγή τους στόν Ἡρακλῆ καί ἤλ­θαν μέ τόν Μέγα Κωνσταντῖνο.[3] Ἡ θεωρία ἀπορρίπτεται ἀπό τήν ἐπιστημονική κοινότητα, διότι ἦταν συ­χνό φαινόμενο οἱ χρο­νο­γράφοι νά προσδίδουν εὐφά­ντα­στη καταγω­γή στούς Αὐτοκρά­το­ρες γιά νά τούς ἐξυψώσουν. Πι­θα­νό­τα­τα προέρχεται ἀπό τήν ἀρχαία ἑλληνική πόλι Φώκαια τῆς Μι­κρᾶς Ἀσίας[4], ἀπό τήν ὁποία ἀπώτατοι πρόγονοι τῆς οἰ­κο­γε­­νεί­ας θά με­­­­τοί­κισαν στήν Καππαδοκία. Γράφει ὁ Ἐμμ. Καρακώστας «ἡ ἑλληνικότητα τοῦ ὀνόματος φαίνεται καί ἀπό τήν ἀνάλυσή του, τό ὁποῖο προέρχεται ἀπό τήν λέξη “φώκη”, πού σημαίνει ὁ στοργικός πρός τήν πατρίδα καί τούς οἰκείους του, ὅπως ἡ φώκη».[5]

Διαβάστε Περισσότερα